حسابداری و مشاوره مالیاتی امین مفید

مجموع تولید انواع کاغذ و مقوا در کشور ۳۲ درصد سال گذشته افزایش داشته و صادرات کاغذهای بسته‌بندی در این سال بیش از ۱۰۰ هزار تن بود که در تاریخ صادراتی کشور بی‌سابقه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از شاتا، در پی انتشار مطلبی با عنوان " تولید کاغذ در کارخانه‌های داخلی متوقف شد " به نقل از ابوالفضل روغنی «رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا»، ‌مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت توضیحاتی را جهت شفافیت هر چه بیشتر موضوع به نقل از معاون امور صنایع این وزارتخانه ارایه داد:

مجموع تولید انواع کاغذ و مقوا در کشور در سال ۱۳۹۶ بیش از ۷۷۰ هزار تن بوده که در مقایسه با سال قبل از آن ۳۲ درصد افزایش داشته است . بطوری که در کاغذ بسته‌بندی میزان تولید با ۶۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵۴۰ هزار تن رسیده است . در خصوص کاغذ تیشو با ۶ درصد افزایش به ۱۵۸ هزار تن ارتقاء یافته است، در برخی از اقلام شامل کاغذهای چاپ ، تحریر و روزنامه کاهش تولید مشاهده می‌شود.

صادرات کاغذهای بسته‌بندی در سال یاد شده بیش از ۱۰۰ هزار تن بوده که در تاریخ صادراتی کشور بی‌سابقه است، درخصوص کاغذ تیشو نیز علاوه بر تامین کل نیاز کشور حدود ۱۲.۵ هزار تن صادرات انجام شده است.

در این راستا جهت حمایت از حوزه چاپ و نشر در سالهای گذشته سازوکارهای حمایتی برای واردات کاغذهای چاپ ، تحریر و روزنامه در نظر گرفته شده که متناظر آن برای تولید این محصولات وجود نداشته است. لذا در این رابطه اقدامات حمایتی از سوی وزارت صنعت ،معدن و تجارت و دولت انجام شده است که برخی از آنها عبارتند از:

معافیت مالیات بر ارزش افزوده خمیر کاغذ ، چوب و کاغذ باطله در لایحه مالیات بر ارزش افزوده منظور شده که در مراحل مربوطه در مجلس شورای اسلامی است.

همچنین در سال ۱۳۹۷ یک درصد سود بازرگانی واردات چوب خام و کاغذ باطله حذف شده و پیشنهاداتی جهت حذف ۴ درصد حقوق ورودی از طرف وزیر صنعت، معدن و تجارت جهت ارایه به مجلس شورای اسلامی تنظیم و ارسال شده است.

با نظرمعاونت حقوقی ریاست جمهوری رای لازم جهت معافیت ۹ درصد مالیات برارزش افزوده چوب خام (براساس قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده) دریافت شده و در حال حاضر از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران مراتب ابلاغ شده است.

بر اساس مصوبه شماره ۶۳۶۱۳/ت ۵۱۹۶۶هـ مورخ ۹/۵/۱۳۹۴هیأت وزیران، تمامی دستگاههای دولتی موظف اند که از کاغذ های چاپ ، تحریر و روزنامه داخلی استفاده کنند.

گفتنی است تولید کاغذهای چاپ، تحریر و روزنامه کشور، مجموع تولیدات دو شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران و کاغذ پارس به عنوان تولیدکنندگان اصلی کاغذ های چاپ، تحریر و روزنامه در سال ۹۶ کاهش نیافته اما بدلیل مزیت تولید در سایر اقلام ، بجای تولید کاغذهای مذکور مبادرت به تولید کاغذهای بسته‌بندی و خمیر کاغذ و صادرات آن کرده اند.

با توجه به برنامه های در دست اقدام پیش‌بینی می‌شود مجموع تولید انواع کاغذ از جمله کاغذهای تحریر و روزنامه در سال ۱۳۹۷ روند بهتری نسبت به سال ۱۳۹۶ داشته باشد