حسابداری و مشاوره مالیاتی امین مفید

مدیرکل دفتر بازرسى ویژه، مبارزه با پولشویى و فرار مالیاتى سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه ۴ هزار شرکت صوری شناسایی شد، گفت:‌ از بررسی ۲۳ هزار پرونده با رصد تراکنش‌های بانکی ۱۱۶۶ میلیارد تومان فرار مالیاتی کشف شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هادى خانى مدیرکل دفتر بازرسى ویژه، مبارزه با پولشویى و فرار مالیاتى سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سوال که بسترهاى لازم براى مبارزه با فرار مالیاتى و پولشویی در نظام مالیاتى چگونه ایجاد شده است، اظهار داشت: مهم‌ترین بستر موردنیاز براى مبارزه با فرار مالیاتى و پولشویی، بستر قانونى است و از آنجا که مهم‌ترین نیاز سازمان براى شناسایى اقتصاد پنهان، اطلاعات است، لذا ایجاد بستر قانونى براى دستیابى سازمان به اطلاعات مورد نیاز اقتصادى و هویتى افراد یک ضرورت و مهم‌ترین ابزار براى مبارزه با فرار مالیاتى است.

* طرح جامع مالیاتی در مرحله تکمیل اطلاعات است

وی تاکید کرد: بدون شک است و به‌ منظور دستیابى به اطلاعات دقیق و شفاف از اقتصاد و مبادلات کالا و خدمات در کشور، اجراى طرح جامع مالیاتى در دستور کار سازمان قرارگرفته است و در مرحله تکمیل اطلاعات موردنیاز پایگاه اطلاعات مؤدیان است. این پایگاه بر اساس تکلیف قانونى ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و به‌منظور شفافیت فعالیت‌های اقتصادى و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتى و تمرکز اطلاعات مالى، پولى و اعتبارى، معاملاتى، سرمایه‌ای و ملکى اشخاص حقیقى و حقوقى در سازمان امور مالیاتى ایجاد شد.

به گفته خانی، علاوه بر بستر قانونى، دومین بستر و زیرساخت موردنیاز، تشکیلات سازمانى مورد نیاز براى مبارزه با فرار مالیاتى است که با تکیه‌ بر این رویکرد، دفتر بازرسى ویژه، مبارزه با فرار مالیاتى و پولشویی در سازمان ایجادشده و به‌روزرسانی مستمر تمام این زیرساخت‌ها در دستور کار است.

مدیرکل دفتر بازرسى ویژه، مبارزه با پولشویى و فرار مالیاتى سازمان امور مالیاتى در مورد  افزایش اشراف اطلاعاتى به نحوه و میزان فعالیت اقتصادى اشخاص اعم از حقیقى و حقوقى، بیان داشت: قاطع‌ترین و کارآمدترین اقدام در این زمینه، رویکرد و خیز سازمان براى اجراى طرح جامع مالیاتى بوده است. طرحى که مقرر است با بهره‌گیری از سامانه‌های متعدد، نظام یکپارچه‌ای از اطلاعات مالیاتى که برگرفته از منابع مختلف مالیاتى است را در اختیار سازمان قرار دهد.

این مقام مسئول مالیاتی یادآور شد:‌ همچنین ایجاد نظام مالیات بر ارزش‌ افزوده نیز از دیگر اقداماتى است که در راستاى شفاف‌سازی مبادلات اقتصادى در کشور صورت گرفته است. اجراى این نظام مالیاتى در کشور، منجر به هر چه شفاف شدن عملکرد اقتصادى مؤدیان و در نتیجه اخذ مالیات عادلانه از فعالان اقتصادى شده است.

به گفته خانی، به‌موازات این دو اقدام، الزام برخى فعالان اقتصادى با گردش مالى بالا به ارسال صورت معاملات فصلى نیز از دیگر اقداماتى است که اطلاعات غنى و پرارزشى از مبادلات اقتصادى در اختیار سازمان قرار می‌دهد. ارسال میلیون‌ها صورت حساب معاملات فصلى به سازمان، منجر به توانمند شدن نظام مالیاتى در تشخیص درآمد اشخاص و شناسایى گسترده فرارهاى مالیاتى شده است.

* تراکنش‌های بانکی مهمترین راه فرار مالیاتی 

وی خاطرنشان کرد: اشراف اطلاعاتى به فعالیت اقتصادى و درآمدزایى افراد، مسیر شناسایى فرارهاى مالیاتى را هموار می‌سازد. براى مثال، یکى از شیوه هاى مهم شناسایى فرارهاى مالیاتى، استفاده از اطلاعات تراکنش‌های بانکى مشکوک است.

* کسب درآمدهای هنگفت با شیوه‌های نامشروع

خانی با تاکید بر اینکه افرادى هستند که از شیوه هاى نامشروع اقدام به کسب درآمدهاى هنگفت می‌کنند، گفت:‌ با ورود این حجم بالاى پول به چرخه بانکى، عملاً امکان رصد و بررسى منشأ این پول‌ها میسر می‌شود. اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بانکى اشخاص به‌ طور مستمر از شبکه بانکى کشور اخذ و در دفتر بازرسى ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتى تمرکزیافته و در ادامه، پیگیری‌های لازم تا زمان قطعیت و وصول مالیات از سوى این دفتر انجام می‌پذیرد.

در حال حاضر سازمان تلاش می‌نماید بر پایه سیستم‌های پالایش و پردازش اطلاعات نسبت به تحلیل و آنالیز اطلاعات تراکنش‌های بانکى افراد مشکوک به فرار مالیاتى اقدام و ضمن شناسایى ابعاد مختلف فعالیت‌های اقتصادى آنان، مالیات حقه را مطالبه نماید.

* مطالبه مالیات از ۴۰۰ شخص حقیقی و حقوقی خریدار ارز در سال ۹۶

وی در پاسخ به این سوال که در حوزه خریدوفروش ارز، آیا اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بانکى افراد تاکنون منجر به شناسایى سوداگران بازار ارز شده است ؟ تصریح کرد: بله؛ اطلاعات تراکنش‌های مشکوک بانکى در زمینه‌های مختلف می‌تواند منجر به شناسایى درآمدهاى نامشروع و کشف فرارهاى مالیاتى شود. براى مثال، در سال 1396 فهرست 406 شخص حقیقى و حقوقى خریدار عمده ارز از بانک مرکزى، دریافت، تفکیک و به ادارات کل جهت تشکیل پرونده و رسیدگى و مطالبه حقوق حقه دولت ارسال شده است.

*شناسایی صورت‌حساب بانکی ۱۱ هزار مودی مشکوک به فرار مالیاتی

خانی افزود: از ابتداى ایجاد این دفتر تاکنون، اقدامات لازم به منظور اخذ صورتحساب هاى بانکى 11 هزار و  422 مؤدى مشکوک به فرار مالیاتى، تفکیک و ارسال اطلاعات به ادارات کل جهت شناسایى مؤدیان و مطالبه و وصول مالیات متعلقه انجام گرفته است.

*کشف ۱۱۶۶ میلیارد تومان پرونده فرار مالیاتی 

مدیرکل دفتر بازرسى ویژه، مبارزه با پولشویى و فرار مالیاتى سازمان مالیاتی خاطرنشان کرد: در این راستا بررسى بالغ بر تعداد23 هزار و 308  پرونده عملکرد و ارزش افزوده مرتبط با تراکنش هاى بانکى، منجر به صدور 11هزار و 204 برگ تشخیص گردیده که از این تعداد، سه هزار و 786 برگ قطعى به مبلغ 1166 میلیارد تومان صادر و تاکنون قریب به 152 میلیارد تومان وصول شده است. 

* بررسی ۱۱۵ میلیون رکورد تراکنش بانکی برای فرار مالیاتی

این مقام مسئول تاکید کرد:‌ حال حاضر بالغ بر 115 میلیون رکورد اطلاعات تراکنش‌هاى بانکى افراد مشکوک به فرار مالیاتى در سطح کشور، در دستور رسیدگى واحدهاى مالیاتى قرار دارد. همچنین از ابتداى ایجاد این دفتر تاکنون، از محل شناسایى بیش از 11 هزار مؤدى داراى تراکنش‌هاى مشکوک بانکى، بالغ بر ۱۵هزار و 445 میلیارد تومان مطالبه مالیات صورت گرفته است.

*‌ افزایش تشخیص مالیات از ۱۶ میلیارد به ۲ هزار میلیارد تومان

خانی با بیان اینکه یکى از وظایف مهم این دفتر، بازرسى مالیاتى وفق ماده 181 قانون مالیات هاى مستقیم است بیان داشت: از زمان تصویب و ابلاغ آیین نامه اجرایى موضوع ماده 181 ق.م.م، عملیات اجرایى موضوع ماده 181 ق.م.م در مورد تعداد 178 مؤدى مالیاتى انجام شده است که رسیدگى به اسناد و مدارک به دست آمده ، تاکنون منجر به افزایش مبلغ تشخیص مالیات از حدود 16 میلیارد تومان به بیش از 2086 میلیارد تومان شده است.

* بسترهای فرار مالیاتی کدامند؟

وی در مورد اینکه به طور کلى چه اقداماتى در خصوص مبارزه با فرار مالیاتى صورت گرفته است، یادآور شد: مهمترین کارکرد و وظیفه این دفتر، مبارزه با فرار مالیاتى است و در این رابطه تاکنون اقدامات مؤثرى انجام گرفته است. از مهمترین بسترها و زمینه‌هاى کشف و شناسایى فرارهاى مالیاتى، تراکنش هاى بانکى مشکوک، شرکت‌هاى صورى، سوء استفاده اشخاص از معافیتهاى صادرات و مناطق ویژه و آزاد تجارى، سواستفاده از کارت‌هاى بازرگانى اجاره‌اى و فرارهاى مالیاتى در حوزه طلافروشان، خریداران عمده ارز، واردکنندگان خودرو و لوازم بهداشتى و آرایشى و غیره بوده که البته در کنار این موضوعات، وصول اطلاعیه هاى مردمى و اطلاعیه هاى واصله از سایر نهادهاى ذیربط در باره فرار مالیاتى نیز نقش مهمى در کشف فرارهاى مالیاتى و شناسایى مؤدیان جدید داشته است.

* ۴ هزار شرکت صوری شناسایی شد

مدیرکل دفتر بازرسی سازمان مالیاتی در مورد شرکت‌های صوری و فرار از مالیات عنوان کرد: تاکنون تعداد شرکت‌های صورى شناسایی‌شده، بالغ‌بر 4000 شرکت بوده که اسامى نیز درج شده است. همچنین با تعامل مؤثر «سامانه مؤدیان فاقد اعتبار» آن‌ها در که با ادارات کل امور مالیاتى سراسر کشور داشته‌ایم، رسیدگى به مالیات عملکرد 546شرکت صورى شناسایی ‌شده، انجام ‌گرفته و نتایج به دفتر حقوقى جهت اعلام مراتب به مراجع نظارتى و قضایى ارائه ‌شده است. مبارزه با فرار مالیاتى یک عملیات ملى و فراسازمانی است و لازم است دستگاه‌های اجرایى متولى صدور مجوزهاى فعالیت اقتصادى، دستگاه‌های اجرایى متولى تأمین اطلاعات مورد نیاز سازمان و دستگاه‌های نظارتى، امنیتى و قضائى در مراحل شناسایى تا برخورد تخلفاتى و قضائى با مجرمان و فراریان مالیات ، حداکثر تعامل وهمکارى را با سازمان داشته باشند.

* شناسایی ۱۳۴۴ مودی واقعی کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای

این مقام مسئول در مورد اقدامات مربوط به شناسایی استفاده کنندگان اصلی از کارت‌های بازرگانی یکبارمصرف، خاطرنشان کرد: در این خصوص اقدامات مؤثری با هماهنگى دفتر حقوقى سازمان و دفتر مرکزى حراست و سایر دستگاه‌های نظارتى و انتظامى به‌ ویژه پلیس آگاهى صورت گرفته و در این رابطه، 1344مؤدی واقعى و صاحب اصلى درآمد ناشى از واردات که از کارت بازرگانى اجاره‌ای استفاده کرده‌اند، شناسایى و اجراى تبصره ماده 157 ق.م.م و پیگیری‌های لازم به‌ منظور مطالبه مالیات از این افراد صورت گرفته است. بالغ‌بر پنج هزار مؤدی نیز شناسایی‌شده‌اند که کارت بازرگانى آن‌ها از سوى اشخاص دیگر، مورد سوءاستفاده قرارگرفته و صاحب اصلى درآمد نبوده‌اند که طبیعتاً امکان وصول مالیات از این افراد وجود ندارد.

*بررسی ۲۴۹ شرکت پتروشیمی فعال در مناطق ویژه و آزاد برای مقابله با فرار مالیاتی

خانی در باره اینکه یکى از بسترهاى مناسب براى فرار مالیاتى، مناطق ویژه و آزاد تجارى صنعتى هستند که از معافیت مالیاتى برخوردارند و طبیعت این معافیت‌ها، از سوى برخى شرکت‌ها مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. تدابیر و تمهیدات سازمان براى مقابله با فرار مالیاتى شرکت‌های مستقر در این مناطق چیست؟ اظهارداشت: در این مورد اطلاعات 249 شرکت فعال در بخش محصولات پتروشیمى به 24 اداره کل حسب مورد ارسال‌شده است. همچنین با همکارى دبیرخانه شوراى عالى مناطق آزاد و ویژه اقتصادى و شرکت بورس کالاى ایران، طراحى فرآیند جدید شناسایى فرار مالیاتى در معاملات بورس کالا با تأکید بر وصول مالیات بر ارزش‌افزوده در دستور کار قرارگرفته است.

* مطالبه ۴۲۰۰ میلیارد تومان مالیات و جریمه فرار مالیاتی در مناطق 

این مقام مسئول افزود:‌ پیگیری‌های به‌عمل‌آمده تاکنون منجر به رسیدگى به مالیات بر درآمد 461 دوره عملکرد سال‌های گذشته و نیز بررسی 434 دوره مالیات ارزش‌افزوده شرکت‌های فوق شده که در مجموع مالیات و جریمه به مبلغ 4200 میلیارد تومان مطالبه شده است که از این مبلغ ، 233 میلیارد تومان فرآیند دادرسى مالیاتى را طى نموده و به قطعیت رسیده و مبلغ 215 میلیارد تومان نیز وصول‌شده و پیگیری‌های لازم به ‌منظور رسیدگى به مالیات عملکرد و ارزش‌افزوده سایر شرکت‌ها با طى مراحل قطعیت و وصول درحال انجام است.

* بررسی مودیان صنف طلاو جواهر 

مدیرکل دفتر بازرسی سازمان امور مالیاتی کشور در مورد صنف طلا و جواهرات وفرار مالیاتی این بخش بیان داشت: در این رابطه نیز تاکنون وضعیت مالیاتى 1399 مؤدی فعال در صنف طلا و جواهرآلات مورد بررسى قرارگرفته و اطلاعات بانکى این افراد به‌ منظور شناسایى و کشف فرار مالیاتى احتمالى اخذ شده است. طبیعى است این صنف جزو صنوفى است که نیازمند شفافیت هر چه بیشتر در مبادلات خریدوفروش است و به این منظور، اطلاعات از مبادى مختلف جهت تعیین درآمد واقعى فعالان این صنف اخذ می‌شود.

خدمات حسابداری ثبت اسناد اصلاح و بستن حساب ها در استان قم خدمات حسابداری قم خدمات حسابرسی در استان قم خدمات مالیاتی تهیه اظهار نامه مالیاتی تحریر دفاتر قانونی در استان قم مشاوره مالیاتی حسابداری مالیاتی دانستنی های مالیاتی مشاوره مالیاتی در استان قم