حسابداری و مشاوره مالیاتی امین مفید


چند ماه پس از اجرایی شدن دستورالعمل ارزی بانک مرکزی برای صادرکنندگان و چگونگی بازگشت ارز حاصل از صادرات آنها، این بانک در ابلاغیه‌ای جدید اعلام کرد که سیاست‌های تشویقی را برای صادرکنندگان خوش‌حساب اجرایی می‌کند.

به گزارش ایسنا، از ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۷ و به دنبال افزایش قابل توجه نرخ ارز دولت و بانک مرکزی تصمیم گرفتند با اجرای برخی دستورالعمل‌ها راه را برای مدیریت بازار ارز فراهم کنند و در این چارچوب چگونگی رفتار صادرکنندگان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌ریزی‌های در دست پیگیری بود.

براساس دستورالعملی که در روزهای پایانی آبان‌ماه سال جاری به مرحله اجرا رسید، صادرکنندگان به چهار دسته مختلف تقسیم شدند و هر یک از آنها براساس میزان صادرات‌شان مسئولیت بازگرداندن ارز به کشور در چارچوب‌های مختلف را دریافت کرده و اجرای این دستورالعمل را کلید زدند.

براین اساس صادرکنندگانی که کمتر از یک میلیون یورو صادرات در سال دارند از ورود به سامانه نیما معاف هستند و پس از آن نیز تا سه مرحله صادرکنندگان به گروه‌های مختلف تقسیم شده و پس از معافیت تا سقف یک میلیون یورو باید مابقی ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند.

براین اساس صادرکنندگانی که بازگشت ارزشان بیش از ۶۰ درصد بوده ضمن حفظ معافیت زیر یک میلیون یورو در صورتی که یک تا سه میلیون یورو صادرات داشته باشند، می‌توانند ۱.۵ میلیون آن را به صرافی‌ها بفروشند، در صورتی که سه تا ۱۰ میلیون یورو صادر کنند می‌توانند دو میلیون یوروی آن را به صرافی بدهند و در صورت فروش بالای ۱۰ میلیون یورو امکان فروش چهار میلیون آن را به صرافی‌ها خواهند داشت.

برای صادرکنندگان با عملکرد بین ۳۰ تا ۶۰ درصد نیز همچنان معافیت از ورود به سامانه نیما در فروش زیر یک میلیون یورو ادامه دارد و پس از آن در فاصله یک تا سه میلیون یورو و سه تا ۱۰ میلیون یورو امکان فروش ۱.۵ میلیون یورو به صرافی‌ها فراهم شده و برای صادرات بیش از ۱۰ میلیون نیز امکان فروش دو میلیون یورو در صرافی‌ها به وجود آمده است.

در رابطه با صادرکنندگانی که عملکردشان بیشتر از ۳۰ درصد بوده، ضمن حفظ معافیت زیر یک میلیون یورو در سایر مراحل تنها امکان فروش ارز حاصل از صادرات‌شان تا سقف یک میلیون یورو در صرافی‌ها به وجود آمده و مابقی طبق دستورالعمل‌های قبلی باید در سامانه نیما به فروش برسد.

بانک مرکزی در رابطه با صادرکنندگانی که تاکنون هیچ بازگشت ارزی به کشور نداشته‌اند نیز اعلام کرده که در حداقل زمان ممکن این افراد را به مراجع قضائی معرفی خواهد کرد.

هرچند بسته جدید ارزی بانک مرکزی می‌تواند لااقل برای گروهی از صادرکنندگان فضایی تازه به وجود آورد که در دل آن امکان انتقال ارز حاصل از صادراتشان به بازار را پیدا کنند اما باید دید آیا در آینده راهی برای حل اختلاف نظر میان دولت و بخش خصوصی درباره چگونگی فعالیت صادرکنندگان بزرگ پیدا می‌شود یا همچنان کار همچون گذشته ادامه خواهد یافت.

 

خدمات حسابداری ثبت اسناد اصلاح و بستن حساب ها در استان قم خدمات حسابداری قم خدمات حسابرسی در استان قم خدمات مالیاتی تهیه اظهار نامه مالیاتی تحریر دفاتر قانونی در استان قم مشاوره مالیاتی حسابداری مالیاتی دانستنی های مالیاتی مشاوره مالیاتی در استان قم