بخشنامه سازمان مالیاتی درخصوص رسیدگی به صورت حسابهای غیر واقعی

  • ۳۶

 

 

به گزارش خبرنگاراقتصای خبرگزاری تسنیم،  پارسا رئیس سازمان مالیاتی در بخشنامه‌ای به ادارات کل امور مالیاتی نحوه رسیدگی به صورتحساب‌های غیرواقعی را ابلاغ کرد.

رئیس سازمان امور مالیاتی در این بخشنامه تاکید کرده است، با عنایت به تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، به منظور پیشگیری و مقابله با فرار مالیاتی و ایجاد وحدت رویه در رسیدگی به پرونده مالیاتی مودیانی که اقدام به صدور صورتحساب‌های غیرواقعی می‌نمایند و همچنین اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، 9 مورد اعلام می‌شود.

این موارد به شرح زیر است:

1. تشکیل کمیته ویژه مبارزه با فرار مالیاتی در هر یک از ادارات کل امور مالیاتی برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد مسائل مرتبط با صورت حساب‌های غیرواقعی

2. در خصوص آن بخش از اعتبار مالیاتی مودی که به واسطه معاملات غیرواقعی با مودی صوری مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد، چنانچه مودی-خریدار در مراحل رسیدگی یا دادرسی مالیاتی نسبت به معرفی فروشنده واقعی اقدام کند، با احراز ادعای مودی و پس از مطالبه و وصول مالیات و عوارض متعلق از فروشنده واقعی، اعتبار موصوف برای خریدار مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.

3. در صورتی که مشخص شود طرف حساب صورتحساب فروش صادره توسط مودی، اشخاص فاقد اعتبار مالیاتی (مودی صوری) هستند، اگر فروشنده در مراحل رسیدگی یا دادرسی مالیاتی خریدار واقعی یا خدمت را معرفی کند، با احراز موضوع و پس از صدور صورتحساب اصلاحی، ارزش بهای کالا و خدمت فروش رفته به عنوان بهای کالای خریداری شده توسط خریدار واقعی محسوب و مالیات و عوارض پرداخت شده بابت فروش مذکور نیز به عنوان اعتبار مالیاتی یا بخشی از بهای تمام شده کالای خریداری شده خریدار واقعی کالا یا خدمات، مورد منظور خواهد شد.

4. در صورت عدم معرفی خریدار یا فروشنده واقعی کالا یا خدمت توسط مودی، اداره امور مالیاتی باید مراتب این موضوع را به همراه مستندات مربوطه به دادستانی انتظامی مالیاتی گزارش کند تا نسبت به اقامه دعوی نزد مراجع صالح قضائی اقدام شود.

5. در صورتی که پس از قطعیت پرونده مالیات عملکرد یا مالیات بر ارزش افزوده، مودی، فروشنده یا خریدار واقعی را معرفی کند، پس از طی مراحل مذکور در بندهای 2 و 3، برابر مقررات تبصره ماده 157 قانون مالیات‌های مستقیم مربوط به مالیات عملکرد و بخشنامه‌های صادره سازمان در خصوص مالیاتی بر ارزش افزوده، اقدام شود.

6. اگر ادارات امور مالیاتی در رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی مشکوک به انجام معاملات غیرواقعی با مودیان صوری که در فهرست اشخاص فاقد اعتبار مالیاتی درج شده در سامانه‌های سازمان نیستند، برخورد کنند موظفند جهت شناسایی و راستی آزمایی طرف‌های معامله، مراتب را به همراه مستندات مربوط به کمیته ویژه مبارزه با فرار مالیاتی ارسال کنند.

7. پس از ثبت اطلاعات مطابق بند 6 به عنوان مودی فاقد اعتبار مالیاتی، هر گونه تغییر اطلاعات در سامانه‌های 169 و 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، منحصراً با نظر کمیته ویژه مبارزه با فرار مالیاتی در ادارات کل مالیاتی است.

8. مودیاتی که برای عملکرد یا دوره‌های سال 99 به بعد صورتحساب غیرواقعی دهند، اگر فروشنده و خریدار واقعی را معرفی نکنند، علاوه بر اینکه طبق مقررات قانونی مربوطه با آنها رفتار می‌شود، به عنوان مودی پرریسک نیز تلقی خواهند شد. در موارد معرفی فروشنده و خریدار واقعی، در صورت تکرار صورتحساب غیرواقعی، با آنها مطابق با این بند رفتار می‌شود.

9. با توجه به اینکه مودیان صوری دارای فعالیت واقعی نیستند، در مواردی که مستندات با اطلاعیه‌ای مبنی بر فعالیت آنها به ادارات امور مالیاتی واصل شود، انجام برآورد بیش از ارقام مندرج در اطلاعیه‌های واصله موضوعیت نداشته و باید صرفاً مستندات واصله را مبنای اقدامات مالیاتی قرار داد.

خدمات تخصصی

مفتخریم با ارائه خدمات تخصصی حسابداری و مالیاتی هم راه شما در موفقیت کسب و کارتان هستیم

برون سپاری خدمات تخصصی حسابداری

حسابداری قلب تپنده و مغز متفکر هر کسب و کار می باشد. سیستم حسابداری با جمع آوری، ثبت و طبق بندی درست و صحیح اطلاعات مالی هر کسب و کار ،بستر تهیه و ارائه گزارشات مورد نیاز جهت تصمیم گیری های صحیح مدیریت را ارائه میدهد. لذا همواره داشتن یک سیستم حسابداری کارآمد از دغدغه های اصلی مدیران کسب و کارها می باشد. از طرفی استخدام و بکارگیری نیروی متخصص در این زمینه هزینه بالایی را برای کسب و کارها به همراه دارد. موسسه امین مفید با بهره گیری از یک تیم متخصص و مجرب و ارائه خدمات تخصصی حسابداری، یک راهکار مناسب و بهینه برای استفاده از خدمات تخصصی با قیمت مناسب می باشد. با ما در تماس باشید..... سرویس1
نظرات یکی از مشریان خود را درباره ی خدمت یا محصولی که از شما دریافت کرده است در اینجا درج نمایید. نظرات یکی از مشریان خود را درباره ی خدمت یا محصولی که از شما دریافت کرده است در اینجا درج نمایید. -نام مشتری-